7 android 4.1 surfplatta kamagra jelly prenatal piller hjälpa dig bli gravid
Det sista språnget mot land
18574
post-template-default,single,single-post,postid-18574,single-format-standard,_masterslider,_ms_version_2.9.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive,responsive-menu-slide-left

Det sista språnget mot land

Det sista språnget mot land
Av Calle Flognman

Vittnen från flyktens väg gestaltar hos Jasim Mohamed en poesi där allt överflödigt skalats bort. Det är lika smärtsamt som väsentligt. 

Det är mot bakgrund av senaste årens flyktingvåg över Medelhavet som Jasim Mohamed ger ut sin tredje och mest drabbande diktsamling Vittnen till meningslösa händelser. Mohamed, som själv en gång lämnade Irak för att på europeiska omvägar hamna i Uppsala, har sedan nittiotalet etablerat sig som poet och översättare av svenska lyriker som Espmark, Hallgren och Öijer till arabiska. Tidvis bor han vid Europas yttre gräns där han engagerat sig i gräsrotsrörelsen Friends of Samos för att med egna händer och ögon delta i de över havet kommande flyktingarnas öden.

När Mohamed så med sin poesi skildrar flyktens meningslösa händelser – att lämna sitt hem för inget annat, sätta livet på spel och kanske förlora, bli främling i ett främmande land – vet han vad han talar om. Dikterna har en självklar autenticitet, mättade av innehåll och skrivna ur vittnets position; det var så jag såg det.

Någon ropade i gryningen med främmande röst

Himlen tog inte emot

Bottnen tog emot

och fiskarna livnärde sig på mörka pigment

Invid skelettet av Phlebas feniciern gungar dyningarna de nydödas ben. Dikterna är bildrika, ofta korta och utan organiserande skiljetecken. Det ger en känsla av närhet, det första intryckets som världen präntar direkt i oss, intryck som inte skiljs av komman eller punkter. Här får boktitelns plural sin förklaring; det är inte fråga om det enskilda vittnet som delger läsaren sina vittnesmål. Varseblivningen är inte privat, det är de mångas vittnesmål om händelserna och deras ord. ”Batongen som talar sitt modersmål.”

Under titeln har innehållet delats upp i fem sviter: I glömskans händer, öga under vatten, vittnen till meningslösa händelser, kommentarer från ett paradis och denna sommar, denna sol, vardera om ett tiotal dikter som tillsammans täcker flyktens väg från gummibåt till det underliga mottagarlandet.

Flera dikter i de första sviterna närmar sig den sapfiska strofen, med ett betydelsebärande språng innan den sista raden – som det sista språnget mot land från en ranglig båt – där andningen för ett ögonblick stannar innan den fåstaviga sista raden:

Jag såg sorg
flimra till
som en åskvigg
i en kvinnas röst
innan hon svalde
nästa dos

av lugnande piller

Den komprimerade formen för min tanke till Tranströmer och – innan honom – Ungaretti med sin bildrika, hermetiska diktning där avståndet mellan läsare och motiv är kort men laddat och där platsens direkthet är väsentlig: vid kajen, baracken, horisonten. Längs taggtråd, lägertält, passkontroll. Mellan havets tunga dyningar, under bar himmel. ”I diken längs rälsen/ blommande tystnad/ och skavsår/ …”

Jasim Mohameds poetik är här, som jag läser det, en negativ poetik, ett avståendets stil. Allt språkligt prål och poetisk akrobatik har lagts åt sidan för att ge plats åt det mest livsnödvändiga, kärnan i det skrivna. Det harmonierar med den flyende som måste lämna allt utom det mest väsentliga. Och som i sina tidigare samlingar kopplar Mohamed även här till mat. ”Vidbrända grönsaksplättar men inuti det vidbrända, ett lager av liv.” Så enkelt, så smärtsamt vackert.

De meningslösheter som alltför ofta står att finna i samtidslyriken – den trötta, feta medelklassledan bara för att nämna ett exempel – blir dubbelt meningslös i kontrast till den som rapporteras om i Vittnen till meningslösa händelser. I diktsamlingens kanske starkaste passage påminns vi om det akuta läget i världen:

krigets första offer är inte sanningen

det är en människa

Kommentera

Bli först med att kommentera

Meddela mig vid

wpDiscuz