7 android 4.1 surfplatta kamagra jelly prenatal piller hjälpa dig bli gravid
Erfarenheten är ett växelfält
7013
post-template-default,single,single-post,postid-7013,single-format-standard,_masterslider,_ms_version_2.9.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive,responsive-menu-slide-left

Erfarenheten är ett växelfält

avklippt

Illustration: Nellie Lindquist

Erfarenheten är ett växelfält

Jag vill tänka på detta växelfält av erfarenheter som en yta — av upplevelser — vilken du ömsom kan stiga ned i och upp ur. Där du delvis känner till det du härrör ur, än mer delvis ständigt lämnar det bakom det — du lämnar det du rinner ur bakom det du runnit ur — metaväxlar dig. Du skiftar.

Ständigt alstras du ny ur det gjorda, det upplevda. Du är delvis ett minne, delvis upplevd. Partiellt (ibland fullständigt) ett upplevelsens skavsår. Du blöder i det som hänt. Det slutar att hända. Blodet rinner ut på fältet, bildar åar, fåror. Rinner ut bland vattenådror. I växelfältet porlar allting vidare, renare. Det plöjs och dammet ryker.

Ibland står du mitt i fältet. Mitt i erfarenhetsfältet. Du badar i minnesfåror, i koagulerade händelser. Du växeldoppar dig. Du är delvis medveten om de för- och undermedvetna operationer vilka består i upplevelser som implementerats i ditt vara. I din livshändelse. Du ryker vidare. Du är din ånga. Du ser inte allt. Du skymmer sikten.

Erfarenheten är måhända ett växelfält just för att du på något vis aldrig och endast enkom står i den — erfarenheten är aldrig stagnant. Den tar dig vidare.

Erfarenheten är något du växlar dig ur. Högre, lägre — växlar.
Känner. Känns vid.
Stänger av.
Parerar. Navigerar.

Växelfältet evinnerligen vidare. Vidd vidd vidder av allt det som känts, som hänt.
Det ökar.
Kan aldrig fråntas. Kan aldrig stå still.

Vill mer.

För att generera en Khemirisk erfarenhetsbank.
Jag återkommer till möjliga sätt, alltså till hur.
Huret är förutsättningen för erfarenheten.
Du får ställa frågan. Men du får inte svara.

Lager och åter lager. Att växla ur lager. Ibland vet du — jag använder precis den skivan. I tunna strimlor av självförverkligande. Känner precis alla grödor. Växelfältet som ett rutnätskoordinerat plantage. Medvetet sådda frön. Bland de förmedvetet strödda. Det av händelserna utsådda, genomlevda. Genomsköljda. Där står du.

Oscillerar. I, ur och genom det upplevda.

Det finns ingen erfarenhet som är död.

***

Måste det som fattas finnas

Erfarenheten växlar i vetskapen av det som hänt — men bor också i medvetenheten om det som aldrig hände. Det som inte fick ske. Det som gick i stöpet, ut i intigheten, det som aldrig blev. Som kunde ha hänt. Det du inte fick. Människor du aldrig mötte.

Det som aldrig hände är kanske den tyngsta av erfarenheter att bära. Det hände inte. Och det är det allra största.

Mitt i växelfältet finns kanske ett slukhål.

Stundtals vidöppen avgrund. Men kanske oftast mjukt inbäddad, som i en moss.
En myr.
Där smådjur vakar.

Erfarenhetens växelfält är kanske abjektet. Det du ständigt frånstöter. Hinnan mellan dig och världen. Det du inte vill kännas vid och det du aldrig kan bli. Som ändå på ett innerligt störtoskönt vis faktiskt är du. Bejaka det.

Som att brist och blomster på något vis hör ihop.

***

Som den vita självpåtagna sfären

Partiell månförmörkelse. Partiell självförnekelse.

Klart du känner ditt ursprung.

Men inför den andres ögon är du alltid bara det här. Och allt du någonsin upplevt har bara varit vackert. Till och med dödsögonblicken har varit en fröjd. För du står ju här nu.

Tänk du står här nu och kan så stolt berätta för alla att du överlevt. Att du faktiskt växlade rätt bra ur — den egentligen rätt så kassa — erfarenheten.

Du bjuder in till ditt fält. Ditt erfarenhetsfält nästan som ett nöjesfält. Hej här är min cirkus. Och se vilken vacker magnolia jag har drivit upp ur den sura jorden.

Det funkar så. Oskuldens mantel.
Ett evigt vitt beskydd.
En mentalitetens kondom.
Härliga hölje.

***

inverterad avklippt (1)

Illustration: Nellie Lindquist

Jag vill att du ska dö, du ska fastna i din egen brosk

Alla andra får gärna fastna i sina erfarenhetsfält. Snälla, du vill bara se dem vara helt och hållet gjorda av sina demoner, trauman och livshändelser. Som bundna av en oundviklighet. Ett upplevelsearvets determinism.

Kan det inte bara få vara så. Att alla andra är fel och fastsydda i sina egna stygn. I sina egna broskbitar. I sina föräldrars lemmar.

Så kan du bara få vara ofelbar.
Och fri.

Fri i växelfältet.
Delvis på språng.

Inte mitt i.
Som alla andra.

(Alla andra som en kuliss, en ridå. De föraktar dig. Du föraktar dem. Dina största fiender.

De finns inte på riktigt.

Samtidigt, hur idén om deras existens också är en evig förtröstan. En garanti – du kommer aldrig att vara sämre — alltid att vara bäst — aldrig vara som dem. Alltid vara ensam.)

Detta är också erfarenheter.

Vad gör du vi av dem?

***

Du kan alltid fråga erfarenheten om det är okej.

Har du gjort det här förut? Fungerade det då?

Vad hände?

Följdfrågan — hur hände det? (Farlig fråga, om möjligt: skippa den).

Den viktigaste av alla, alltid den viktigaste frågan — vad ska hända nu?

sen då sen då sen då sen då sen då sen då sen då sen då

tystnad

tagning.

Ta på din kropp. Ta på dig.

Ta inte på dig för mycket ansvar.

***

Referenser:

Jäderlund, Ann. Djupa kärlek ingen. Albert Bonniers Förlag (2016). Raderna ”Erfarenheten är ett växelfält”, ”Måste det som fattas finnas”, ”Som den vita självpåtagna sfären” och ”Jag vill att du ska dö, du ska fastna i din egen brosk”.

Khemiri, Jonas Hassen. Allt jag inte minns. Albert Bonniers Förlag (2015). Här använder huvudkaraktärerna sig av begreppet erfarenhetsbanken som får statuera idén om ett slags ”det upplevdas saldo” vilket påökas efter var livshändelse – hävdandes att man ibland kan behöva göra saker som kan tyckas omotiverade/oklara enkom för att fylla på saldot av erfarenheter.



Lilja Hejdenberg (f.1995) är poet och blivande estetiker. Medarbetare på Litteraturtidskriften Ponton i egenskap av redaktör, skribent och illustratör.

Kommentera

Bli först med att kommentera

Meddela mig vid

wpDiscuz