7 android 4.1 surfplatta kamagra jelly prenatal piller hjälpa dig bli gravid
Ett amibitiöst utforskande av livet
18154
post-template-default,single,single-post,postid-18154,single-format-standard,_masterslider,_ms_version_2.9.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive,responsive-menu-slide-left

Ett amibitiöst utforskande av livet

Ett ambitiöst utforskande av livet

Av Johanna Bengtsson

Hanya Yanigihara skildrar vägen från ungdomlig idealism till slätstruken borgerlighet i en roman som river upp känslor.

Ett av våra dagars viktigaste teoretiska begrepp, lika omdiskuterat som svårdefinierat, är intersektionalitet. Hanya Yanagiharas roman Ett litet liv utgör ett utmärkt verktyg för att demonstrera begreppet genom att visa hur olika privilegier, eller frånvaron av dessa, kan samspela. Romanen skildrar fyra män från att de lär känna varandra som collegestudenter till att de går ur tiden. Vänskapsrelation och senare kärleksrelationen mellan juristen Jude och skådespelaren Willem står i centrum. Deras vänner, konstnären JB och arkitekten Malcolm, ger ytterligare perspektiv genom att bidra med en yttre blick på paret. Trots att de alla på något sätt är privilegierade sett till hudfärg, sexualitet, klass eller kulturell bildning finner sig var och en förtryckt inom en eller flera kategorier.

Trots romanfigurernas medvetenhet om vad som formar en individs förutsättningar fastnar Yanagihara inte i präktig teoretisk uppvisning. Ett litet liv är först och främst ett ambitiöst utforskande av livet, hur mycket makt man ska tillåtas ha över sitt eget och hur man bär sig åt för att dela det med andra. Anspråksfull tematik, med andra ord, som förpackas på ett formmässigt ambitiöst sätt. Judes relation till sin barndoms trauman blir det som driver romanen. Inte genom barndomsberättelsen i sig utan genom Judes förhållande till den. Det finns ett tydligt före, under och efter det att han delar med sig av sin historia, som inbegriper fysiska och mentala övergrepp. Yanagihara tar sig an Judes söndertrasade självförtroende och sexualitet, liksom det självskadebeteende han kämpar med hela sitt liv, på ett rättframt och känsligt sätt. Hon låter inte romanfigurerna bli symboler för olika åskådningar utan presenterar dem som hela människor, något som skapar ett känslodrivet berättande som öppnar för en viss sentimentalitet. Yanagihara navigerar dock säkert kring bokens sentimentala drag och styr undan från melodram genom att låta några av de mest omvälvande händelserna ske i referat i stället för att använda dem för att plocka hem stora dramatiska poänger.

När bokens andra halva tar vid är de fyra vännerna framgångsrika inom sina respektive fält. Då släpper Yanagihara fokus från den intersektionella diskussionen, som om den inte längre behövdes. Kanske är det ett sätt att gestalta hur ungdomlig idealism så småningom ebbar ut i en trygg borgerlig tillvaro, men det gör tyvärr romanens senare hälft mer slätstruken än den förra. Det är svårt att avgöra om det är Yanagihara själv eller hennes romanfigurer som blivit likgiltiga inför sina privilegier, men oavsett vilket har det som hade kunnat skänka romanen en välbehövlig komplexitet fått stryka på foten. Om Yanagihara lagt ytterligare en del av det känslomässiga eftertryck hon är förmögen till bakom en fullgången diskussion om privilegium och dess implikationer hade den fina, men ganska ordinära, diskussionen om kärlek och psykisk ohälsa som nu dominerar romanens upplösning kunnat fördjupas ytterligare och bidra till en närapå omistlig roman.

Den känslomässiga upplevelsen blir till slut större än den litterära, men med tanke på de frågor som löper genom hela berättelsen framstår denna eftergift som tämligen medveten. Det finns trots allt en enighet i form och uttryck, som gör att Yanigiharas roman dröjer sig kvar som en klump i magen och visar att det lilla livet ändå kan vara oerhört stort.

Kommentera

Bli först med att kommentera

Meddela mig vid

wpDiscuz