7 android 4.1 surfplatta kamagra jelly prenatal piller hjälpa dig bli gravid
Kärlekskontot med funna dikter
1329
post-template-default,single,single-post,postid-1329,single-format-standard,_masterslider,_ms_version_2.9.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive,responsive-menu-slide-left

Kärlekskontot med funna dikter

IMG_2196
Foto: Stina Abrahamsson

Kärlekskontot med funna dikter

I en digital samtid där diktsamlingen inte är det mest självklara mediet finner poesin andra kanaler. Anna Lundvik har intervjuat Anna Kristiansson, personen bakom det populära instagramkontot @bokpoesi där reduktionens poetik lockar läsare från en bred krets.

I andras prosa finner Anna Kristiansson poesi och raderar den omgivande texten med kalligrafipenna. Sedan december har hon publicerat sina found poems på instagramkontot @bokpoesi. I en tid när storförlagen har en småskalig poesiutgivning och skolorna kämpar för ungas läsning lyckas hennes dikter om hjärta och smärta nå ut till en bred publik, många annars obevandrade i lyrik. Idag har hon 9545 följare.
– Mina följare är inte en massa litteraturvetare som bedömer om det här är rätt i tiden, säger hon. Och mina texter är lättillgängliga. Många av mina dikter försöker fånga det som gör ont i hjärtat, känslor som är lätta att känna igen sig i.

IMG_1810

Idén bakom @bokpoesi sprang ur en vilja att göra den tråkiga litteraturen rolig, men Kristiansson misslyckades med att finna poesin i Jens Lapidus Snabba cash. Istället började hon extrahera dikterna ur Amanda Svenssons Välkommen till den här världen, Theodor Kallifatides Ett nytt land utanför mitt fönster, Nicole Krauss Kärlekens historia och Bengt Ohlssons Gregorius. Det är texter hon känner väl, särskilt Amanda Svenssons. I arbetsprocessen utgår Kristiansson ofta från ett verb eller en känsla, hittar ett ord och arbetar utifrån det. Hennes favoritböcker är nu fulla med svärta och hon berättar att hon sparat på sidor som varit särskilt viktiga för henne själv. Ibland har hon gjort avvägningar, grunnat på om en sida är för bra för att förbrukas.

Sedan projektets början den 17 december 2014 har Kristiansson utvecklat sin estetiska medvetenhet, grafiken och ordens formation på sidan. Mest nöjd blir hon när hon lyckas med samspelet mellan det överstrukna och orden, när svärtan blir som mest talande, ofrånkomligt närvarande i sin frånvaro. Av sina följare får hon direktrespons när hon skapar, en dikt kan få över tusen likes eller några hundra, och det tog inte lång tid innan hon lärt sig vad de uppskattar: Dikter om dans och champagne, ensamhet eller krossade hjärtan.
– Det är lätt att falla in i att skriva vad de tycker om. Innan jag lägger upp något nytt vet jag om det kommer bli en populär post eller inte. Även om jag försöker att inte påverkas, genererar uppskattningen en kick.

IMG_1576

Det var när hon upptäcktes av bloggaren HanaPee som tipsade om @bokpoesi på instagram strax innan nyår som hon under några dagar fick tusentals nya följare. Innan dess hade Kristiansson 300 stycken, och fick googla innan hon förstod vad som hade hänt. På internet kan man nå långt om man gör rätt sak vid rätt tid, men rätt forum krävs också, och Kristiansson påpekar att hennes dikter inte lämpat sig lika bra på en blogg.
– Jag är inte så bra på det här med instagram, säger Kristiansson och tillägger att hon för sent insett att bilderna blir snyggare om de är så svartvita som möjligt.

Det har hänt att läsare mailat och berättat hur mycket hennes dikter betyder för dem. Kristiansson upplever det ibland som att hennes dikter kan vara större för andra än henne själv. Ibland kan hon tvivla på om det är värt den tid det tar, men menar att @bokpoesi får existensberättigande därför att människor tycker att hon gör skillnad för dem.

Utanför instagram är Kristianssons liv genomsyrat av politik, och hon förvånas över att hon hållit det utanför @bokpoesi.
– Ska bokpoesi bara vara ett kärlekskonto? säger hon. Ibland känner jag att jag tröttnat, det känslosamma blir lätt repetitivt. Jag skulle vilja utveckla det ett steg till och lämna kärlekszonen.

Men Kristiansson vet inte hur eller när hon skulle byta tematik och bryta mot det @bokpoesi kommit att bli. Hon känner sig lite rädd, eftersom krossade hjärtan har blivit så uppskattade, men kan bara hoppas att hennes följare även skulle tycka om politiska texter.

IMG_0840

Hon upplevde själv länge en svårighet att närma sig poesin, som hon uppfattade som tråkig, svår, pretentiös och gubbig. Det var svårt att förstå hur den skulle läsas.
– Det kändes som om poesin bara var för vissa, för någon som dricker kaffe och röker i ett ensamt rum. Skulle man köpa en diktbok man hört var bra, sitta i timmar och läsa?

För henne tillgängliggjordes den istället på internet där en annan läsart blev möjlig. Samtidigt som hon skrev uppsats och satt på Facebook under gymnasiet hittade hon Olivia Bergdahls lyrik på en blogg och poesin kunde acklimatiseras i vardagen. Från skärmen kunde Kristiansson ta sig vidare till den tryckta lyriken.

Det är framförallt på internet @bokpoesi händer, men Kristiansson har även medverkat i utställningar, bland annat med Early Art, och hennes följare efterfrågar ofta posters. Hon hoppas därför kunna starta en webshop, men lockas också av bokformen. Då tänker hon sig att hon skulle kunna samla texter kring ett tema, utforma sviter.
– Det vore häftigt att ge ut någonting tryckt, säger hon, eftersom det tryckta har högre status. Men på internet kan man nå fler, och även om jag tror att det finns människor som skulle vara villiga att betala för det jag gör, så skulle något tryckt aldrig sälja 9000 exemplar.

Även om det tryckta ännu har högre status, så ser Kristiansson att vi går igenom ett generationsskifte och att statusen kommer fortsätta höjas för det som publiceras på internet. Internetyrken, som bloggande, blir alltmer accepterade, menar hon. Hon tycker sig också ana hur internet förändrar poesin, att det poetiska språket förnyats, möjligtvis blivit mer utsvävande än tidigare. Flera gånger säger hon att det finns en längtan efter det analoga, och menar nog att den tryckta texten alltid kommer bestå. Men frasen får mig att tänka att Kristiansson hör till en generation för vilken det analoga redan är något att romantisera och längta tillbaka till.

Kommentera

Bli först med att kommentera

Meddela mig vid

wpDiscuz