7 android 4.1 surfplatta kamagra jelly prenatal piller hjälpa dig bli gravid
Praktverk som överträffar förväntningarna
18676
post-template-default,single,single-post,postid-18676,single-format-standard,_masterslider,_ms_version_2.9.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive,responsive-menu-slide-left

Praktverk som överträffar förväntningarna

Praktverk som överträffar förväntningarna
Av Calle Flognman

Carl-Johan Malmberg imponerar när han vandrar i giganten och nobelpristagaren Yeats poetiska världar.

När Carl-Johan Malmbergs praktverk om William Blake kom ut för ett par år sedan infann sig frågan, hur följer man upp en sådan bok? Så landade svaret som bok i mitt knä: symbolisten och den talade versens mästare William Butler Yeats såklart, vem annars? Likt sin föregångare spränglärd, nyfiken, ifrågasättande visionär med oöverskådlig påverkan på den engelskspråkiga litteraturen, dessutom starkt influerad av just Blake.

Irländaren Yeats, som på sitt lands förtryckares språk skrev tjugosex dramer, ungefär fyrahundra dikter och annat därtill, belönades 1923 med Nobelpriset i litteratur. Vid sidan av litteraturen hade han ett minst lika innehållsrikt personligt liv kantat av såväl olycklig kärlek, irländsk frihetskamp och ockultism som uppror mot fadern, grundandet av Abbey Theatre, två mandatperioder för det irländska parlamentet och en sen andra pubertet(!). Från vilket håll man än betraktar WB Yeats, tornar han upp sig som en bergskedja. Det har också skrivits hyllkilometer om honom redan, om än inte på svenska. Carl-Johan Malmberg har således det angenäma problemet att i Vandringar i William Butler Yeats poetiska världar välja vad han ska ta upp.

Malmberg låter sin egen relation till Yeats diktning bli ingång, där ett urval av dikter utgör bokens huvudled från vilken Malmberg tar små avstickare ut i terrängen. Han rör sig bland samtal han haft kring Yeats diktning, litterära fynd från efterforskningar, förbindelser med den litteratur som Yeats lät sig inspireras av och egna tolkningar till svenska av några dikter. Malmberg citerar flitigt ur den omfångsrika litteraturen om Yeats. En stor del av boken ägnas åt stil och innehåll så som de kommer till uttryck i dikter som ”The Second Coming”, ”Sailing to Byzantium” och ”Easter”, 1916 för att nämna några.

Sammantaget fångar urvalet in Yeats skiftningar, från myt- och folkloreinspirerad senromantik över mer politisk-realistisk diktning till den kärva stil som präglade hans sena verk. Han var dessutom en perfektionist som redigerade sina verser om och om igen, ett avgörande motexempel till den romantiska hyllningen av det geniala infallet.

Yeats tror på dikten, det vill säga dikt som inte främst kännetecknas av att den är en byggsten i en större berättelse och därmed har till uppgift att leda den framåt, utan istället av att den förmår verka enskilt, uttrycka något i sig själv.

Men att bara ta fasta på de enskilda dikterna, hur viktiga de än må vara, vore att ge en alltför ensidig bild av Yeats. Malmberg kopplar därför också till Yeats samtid, hans litterära omgivning och den irländska kampen för nationell frigörelse och låter bokens titel göra skäl för sig.

Yeats, som i sin diktning avstår från att tvivla, talar trots sin enorma litterära resning till läsaren i ögonhöjd. Det exemplet följer Malmberg. Tonen är samtalets till ett innehåll som kan kallas föreläsning. Inte nödvändigtvis i ordets vanliga bemärkelse, den med gradängsalar och digitala presentationer med lektorsmonolog därtill. Nej, med föreläsning menar jag här före-läsning. Malmberg har läst före och delar med sig av sina intryck för var och en att stöta sina egna uppfattningar om dikterna mot. Boken – som här är ett mycket vackert ting (Yeats älskade vackra böcker) – flödar över i noter som fyller marginalerna på de redan välfyllda sidorna. Intressanta illustrationer från originalomslag bryter också upp läsningen på ett behagligt sätt. Ett fint förlagshantverk från minsta komma ända ut i bokpärmarnas guldprägling.

Eftersom jag redan innan jag fick Vandringar i William Butler Yeats poetiska världar i mitt knä var förtjust i såväl Yeats dikter som Carl-Johan Malmbergs tidigare skriverier kring film och litteratur var mina förväntningar skyhöga, men Malmberg både når och överskrider dem i sin förtjusande välfyllda bok. Det enda som gör mig lite besviken är att den Yeats-dikt som intresserat mig mest hittills, ”High Talk”, inte hinns med. Det kan jag leva med.

Kommentera

Bli först med att kommentera

Meddela mig vid

wpDiscuz